Repris: Skolk i betyget eller inte?
Regeringen har nu bestämt att det ska skrivas in i betyget hur mycket eleven har skolkat totalt. Syfte? Att få ner skolksifforna och att eleven i fråga faktiskt ska sluta skolka eftersom det skrivs in i betyget och alltså blir "bestående". Något att "skämmas" för och som ingen vill ha i sitt betyg.
Är inte det bra då?
Jo, för de elever som redan passar in i dagens skola och som skolkar vid enstaka tillfällen är det säkert en motivationsfaktor. Men är det verkligen de eleverna vi i första hand behöver hitta en lösning för?
Min bestämda och högst personliga åsikt är att det är ett uselt förslag. Det finns alltid en orsak till att någon elev skolkar och med det här förslaget lägger vi hela ansvaret på eleven själv. Vi fråntar skolan sitt ansvar och ger den möjlighet att sätta sig med armarna i kors och tycka att eleven får skylla sig själv. Den kan ju faktiskt välja att gå på lektionerna... Därmed har vi ytterligare skuldbelagt en redan skuldbelagd elev som inte har kunskap, mognad och resurser att själv ta tag i sina problem. Det rimmar dåligt med "En skola för alla" och "individuell anpassning" som det så tjusigt står i våra styrdokument.
Ett annat perspektiv är att människor faktiskt förändras. En "strulpelle" i skolan kan växa upp till den mest ansvarsfulla person men ska då dras med sitt skolkbetyg och därmed alltid bli påmind om sina misslyckanden.
Ett tredje perspektiv är vad vi sänder för signaler. Är det verkligen rätt väg att gå, att straffa och hota. Vad vill vi att dessa ungdomar har med sig in i vuxenlivet och vad vill vi att de ska förmedla till sina barn? Vad vill vi ha för samhälle?
Jag har många argument för att det här är ett dåligt förslag men i huvudsak går de ut på att vi nu för tiden inte är tillåtna att bry oss om människan bakom ett beteende, vi är inte tillåtna att behandla alla elever som egna individer med egna lösningar på egna problem och det får absolut inte ta tid att lösa något. Och om sen eleven själv är delaktig i sin problemlösning och vi provar olika alternativ innan vi hittar rätt, ja då heter det att det daltas. Nej, om inte eleverna förstår sitt eget bästa så är lösningen att straffa in de i rätt mall så de också börjar uppföra sig "normalt". Betyg i skolk och betyg i ordning och uppförande.. vad är nästa förslag?
Som jag sa förut är detta min högst personlig åsikt och jag kommer också att vara en av de lärare som hösten 2012 skriver in skolk i betygen men jag kommer aldrig att ge upp kampen för ett mänskligt samhälle och en mänsklig skola där eleverna är med och påverkar sin framtid.
Är inte det bra då?
Jo, för de elever som redan passar in i dagens skola och som skolkar vid enstaka tillfällen är det säkert en motivationsfaktor. Men är det verkligen de eleverna vi i första hand behöver hitta en lösning för?
Min bestämda och högst personliga åsikt är att det är ett uselt förslag. Det finns alltid en orsak till att någon elev skolkar och med det här förslaget lägger vi hela ansvaret på eleven själv. Vi fråntar skolan sitt ansvar och ger den möjlighet att sätta sig med armarna i kors och tycka att eleven får skylla sig själv. Den kan ju faktiskt välja att gå på lektionerna... Därmed har vi ytterligare skuldbelagt en redan skuldbelagd elev som inte har kunskap, mognad och resurser att själv ta tag i sina problem. Det rimmar dåligt med "En skola för alla" och "individuell anpassning" som det så tjusigt står i våra styrdokument.
Ett annat perspektiv är att människor faktiskt förändras. En "strulpelle" i skolan kan växa upp till den mest ansvarsfulla person men ska då dras med sitt skolkbetyg och därmed alltid bli påmind om sina misslyckanden.
Ett tredje perspektiv är vad vi sänder för signaler. Är det verkligen rätt väg att gå, att straffa och hota. Vad vill vi att dessa ungdomar har med sig in i vuxenlivet och vad vill vi att de ska förmedla till sina barn? Vad vill vi ha för samhälle?
Jag har många argument för att det här är ett dåligt förslag men i huvudsak går de ut på att vi nu för tiden inte är tillåtna att bry oss om människan bakom ett beteende, vi är inte tillåtna att behandla alla elever som egna individer med egna lösningar på egna problem och det får absolut inte ta tid att lösa något. Och om sen eleven själv är delaktig i sin problemlösning och vi provar olika alternativ innan vi hittar rätt, ja då heter det att det daltas. Nej, om inte eleverna förstår sitt eget bästa så är lösningen att straffa in de i rätt mall så de också börjar uppföra sig "normalt". Betyg i skolk och betyg i ordning och uppförande.. vad är nästa förslag?
Som jag sa förut är detta min högst personlig åsikt och jag kommer också att vara en av de lärare som hösten 2012 skriver in skolk i betygen men jag kommer aldrig att ge upp kampen för ett mänskligt samhälle och en mänsklig skola där eleverna är med och påverkar sin framtid.
Trackback