Skolan och ”samma möjligheter”

Inför skolstarten snurrar mina tankar runt just skolan. Så idag tänkte jag ge mig in i något som liknar en politisk diskussion. Jag är inte speciellt insatt om vad som har bestämts sist eller ens är på gång att bestämmas. Jag har nog inte heller några färdiga svar men jag har gott om tankar runt det  :-)

Jag vill hävda att skolan idag är teoretisk. Visst, vi har några praktiska ämnen men de är få och inte lika värda. Kanske är det på väg att förändras, jag vet inte, men än så länge sänder vi signaler att den kunskap våra praktiskt lagda elever har inte är lika mycket värd som den kunskap de teoretiskt lagda eleverna har. (Okej, jag vet att det finns elever som har båda fallenheterna men var snäll och bara följ med i mitt resonemang)

Nu låtsas vi att de här praktiska eleverna lyckas få med sig ett godkänt i kärnämnena så att de åtminstone kan söka till det gymnasieprogram de vill. Enligt min erfarenhet blir det då ett yrkesinriktat program. Här får de förhoppningsvis äntligen lite credit för all den praktiska kunskap de bär på och en möjlighet att utveckla den. Men precis som under tidigare skolgång får de snabbt erfara att den teoretiska biten finns kvar. Jag kan hålla med om att en viss grundkunskap i t.ex. svenska, engelska och matte behövs för att klara ett vuxet, ansvarsfullt liv men är det verkligen nödvändigt att alla på de yrkesinriktade programmen ska få behörighet till högskolan? Vill alla det? Behöver alla det? Ja, just ja, nu var det ju det här med "samma möjligheter"...

Vad är då "samma möjligheter"? Behöver våra ungdomar idag verkligen precis samma möjligheter? Vänd på det och låta de teoretiskt duktiga ha alla praktiska ämnen... Skapar vi inte bara en risk för (ytterligare) misslyckanden? Skulle det inte vara bättre om vi lät de som vill ha högskolebehörigheten, redan under sin gymnasietid, välja till de kurserna? Och låta de "urpraktiska" eleverna välja tilläggskurser/fördjupningskurser i det praktiska? Är det inte först då vi skapar en individuell skola? För vad är rättvisa? Är det att alla får samma möjligheter eller är det att den enskilda eleven faktiskt får det den vill och behöver?


Kommentarer
Postat av: Linda Sandström

Jag är inte så jävla insatt i sånt där heller men jag tror fan jaghålelr med dej !? :) Det känns ju logiskt liksom...särskillt det där me teori å praktik å sånt, jag har alltid haft lättare att lära mej genom praktik liksom, läsa är inte min grej !! hehe

2009-08-17 @ 11:47:16
Postat av: Malin

Bra skrivet. "samma möligheter" är ett begrepp som kan tolkas i det oändliga. Tro mig, jag har egen erfarenhet.

2009-08-17 @ 12:48:46
URL: http://malinps.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0