En skola för alla?

Skolan kommer nog alltid att vara föremål för en massa tyckanden eftersom alla har gått i skolan och tror att de vet bäst om den. Det beror antagligen på att alla tror att deras upplevelse i skolan är "rätt" och att det är sanningen. Efter att ha jobbat inom skolans värld ett tag (inte så länge som många andra, tog examen -07) så vet jag att skolan består av en massa sanningar och att den ena sällan är lik den andra.

 

Till grund för det här inlägget har jag läst följande artiklar med tillhörande kommentarer:

http://helahalsingland.se/soderhamn/bergvik/1.5124365-larare-knivskuren-pa-bergviksskolan

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.5137621-blanda-elever-bast-for-alla

http://helahalsingland.se/ledare/1.5130624-rektorns-ansvar

http://helahalsingland.se/soderhamn/bergvik/1.5134412-hartikainen-atgarder-maste-tankas-igenom

 

Här kommer min sanning:

Precis som Laila Sjölund skriver är det ett komplext problem, många olika faktorer samverkar och när inte alla tar sitt fulla ansvar händer sådant här. Jag tycker för övrigt att hennes ledare är klockren.

 

Jag vet inte när det blev så "fult" att ha särskilda undervisningsgrupper och egentligen bryr jag mig inte om det heller. MEN hur kan vi tycka att det är rättvist att sätta alla elever i samma klass och kalla det inkludering? Här tas ingen som helst hänsyn till elevers olika behov och nu menar jag inte bara de elever som har en diagnos av något slag. Det finns elever som av andra orsaker inte klarar den miljö som en klass på 20-25 elever, många olika lärare och klassrum utgör. För mig blir det istället en exkludering där vi verkligen pekar ut enskilda elever för att de inte "passar in" och kan "sköta sig". Varför är det så fult att behöva olika saker? Kan vi inte bara tycka att det är okej att vara olika, kan vi inte bara tycka att det är okej att behöva olika saker och se till att alla får det? Vad är rättvisa egentligen? Är det verkligen att alla får exakt samma förutsättningar? För mig är det att alla får det de behöver... Hur många av er tror att den här killen, som knivhögg läraren, hade gjort det om han hade mått bra? Om han hade varit i en miljö som han behövde och fått sina behov tillgodosedda? Inte många tror jag...

 

En sådan här händelse får många konsekvenser för alla inblandade och det är lätt att sitta och prata om att "blanda elever är bäst för alla". Vilka är "alla"? Och vad krävs egentligen för att det ska fungera? Nej, i Söderhamns kommun har vi nu sagt så fint att alla ska inkluderas men det ges inga förutsättningar för att det ska fungera och personalen får inte vare sig tid eller utbildning för att ha alla i samma klass. Och tro mig, det sitter absolut inte i viljan hos personalen. Hartikainen pratar om att "åtgärder måste tänkas igenom" och det kan ju tyckas självklart men hur lång tid får det ta? Hur många elever och lärare måste gå till skolan med en klump i magen varje dag tills de har "tänkt igenom" saken och beslutat om åtgärder? Vidare säger Hartikainen:  "Dessutom litar vi på forskningen som visar att det sämsta man kan göra är att ta en elev från sin invanda miljö". Det han missar där är att det var precis det de gjorde när de stängde ner de särskilda undervisningsgrupperna och det är precis det som vi nu ser konsekvenserna av...

 

 

 

Repris: Skolk i betyget eller inte?

Regeringen har nu bestämt att det ska skrivas in i betyget hur mycket eleven har skolkat totalt. Syfte? Att få ner skolksifforna och att eleven i fråga faktiskt ska sluta skolka eftersom det skrivs in i betyget och alltså blir "bestående". Något att "skämmas" för och som ingen vill ha i sitt betyg.

Är inte det bra då?
Jo, för de elever som redan passar in i dagens skola och som skolkar vid enstaka tillfällen är det säkert en motivationsfaktor. Men är det verkligen de eleverna vi i första hand behöver hitta en lösning för?

Min bestämda och högst personliga åsikt är att det är ett uselt förslag. Det finns alltid en orsak till att någon elev skolkar och med det här förslaget lägger vi hela ansvaret på eleven själv. Vi fråntar skolan sitt ansvar och ger den möjlighet att sätta sig med armarna i kors och tycka att eleven får skylla sig själv. Den kan ju faktiskt välja att gå på lektionerna... Därmed har vi ytterligare skuldbelagt en redan skuldbelagd elev som inte har kunskap, mognad och resurser att själv ta tag i sina problem. Det rimmar dåligt med "En skola för alla" och "individuell anpassning" som det så tjusigt står i våra styrdokument.

Ett annat perspektiv är att människor faktiskt förändras. En "strulpelle" i skolan kan växa upp till den mest ansvarsfulla person men ska då dras med sitt skolkbetyg och därmed alltid bli påmind om sina misslyckanden.

Ett tredje perspektiv är vad vi sänder för signaler. Är det verkligen rätt väg att gå, att straffa och hota. Vad vill vi att dessa ungdomar har med sig in i vuxenlivet och vad vill vi att de ska förmedla till sina barn? Vad vill vi ha för samhälle?

Jag har många argument för att det här är ett dåligt förslag men i huvudsak går de ut på att vi nu för tiden inte är tillåtna att bry oss om människan bakom ett beteende, vi är inte tillåtna att behandla alla elever som egna individer med egna lösningar på egna problem och det får absolut inte ta tid att lösa något. Och om sen eleven själv är delaktig i sin problemlösning och vi provar olika alternativ innan vi hittar rätt, ja då heter det att det daltas. Nej, om inte eleverna förstår sitt eget bästa så är lösningen att straffa in de i rätt mall så de också börjar uppföra sig "normalt". Betyg i skolk och betyg i ordning och uppförande.. vad är nästa förslag?

Som jag sa förut är detta min högst personlig åsikt och jag kommer också att vara en av de lärare som hösten 2012 skriver in skolk i betygen men jag kommer aldrig att ge upp kampen för ett mänskligt samhälle och en mänsklig skola där eleverna är med och påverkar sin framtid.

RSS 2.0