En skola för alla?

Skolan kommer nog alltid att vara föremål för en massa tyckanden eftersom alla har gått i skolan och tror att de vet bäst om den. Det beror antagligen på att alla tror att deras upplevelse i skolan är "rätt" och att det är sanningen. Efter att ha jobbat inom skolans värld ett tag (inte så länge som många andra, tog examen -07) så vet jag att skolan består av en massa sanningar och att den ena sällan är lik den andra.

 

Till grund för det här inlägget har jag läst följande artiklar med tillhörande kommentarer:

http://helahalsingland.se/soderhamn/bergvik/1.5124365-larare-knivskuren-pa-bergviksskolan

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.5137621-blanda-elever-bast-for-alla

http://helahalsingland.se/ledare/1.5130624-rektorns-ansvar

http://helahalsingland.se/soderhamn/bergvik/1.5134412-hartikainen-atgarder-maste-tankas-igenom

 

Här kommer min sanning:

Precis som Laila Sjölund skriver är det ett komplext problem, många olika faktorer samverkar och när inte alla tar sitt fulla ansvar händer sådant här. Jag tycker för övrigt att hennes ledare är klockren.

 

Jag vet inte när det blev så "fult" att ha särskilda undervisningsgrupper och egentligen bryr jag mig inte om det heller. MEN hur kan vi tycka att det är rättvist att sätta alla elever i samma klass och kalla det inkludering? Här tas ingen som helst hänsyn till elevers olika behov och nu menar jag inte bara de elever som har en diagnos av något slag. Det finns elever som av andra orsaker inte klarar den miljö som en klass på 20-25 elever, många olika lärare och klassrum utgör. För mig blir det istället en exkludering där vi verkligen pekar ut enskilda elever för att de inte "passar in" och kan "sköta sig". Varför är det så fult att behöva olika saker? Kan vi inte bara tycka att det är okej att vara olika, kan vi inte bara tycka att det är okej att behöva olika saker och se till att alla får det? Vad är rättvisa egentligen? Är det verkligen att alla får exakt samma förutsättningar? För mig är det att alla får det de behöver... Hur många av er tror att den här killen, som knivhögg läraren, hade gjort det om han hade mått bra? Om han hade varit i en miljö som han behövde och fått sina behov tillgodosedda? Inte många tror jag...

 

En sådan här händelse får många konsekvenser för alla inblandade och det är lätt att sitta och prata om att "blanda elever är bäst för alla". Vilka är "alla"? Och vad krävs egentligen för att det ska fungera? Nej, i Söderhamns kommun har vi nu sagt så fint att alla ska inkluderas men det ges inga förutsättningar för att det ska fungera och personalen får inte vare sig tid eller utbildning för att ha alla i samma klass. Och tro mig, det sitter absolut inte i viljan hos personalen. Hartikainen pratar om att "åtgärder måste tänkas igenom" och det kan ju tyckas självklart men hur lång tid får det ta? Hur många elever och lärare måste gå till skolan med en klump i magen varje dag tills de har "tänkt igenom" saken och beslutat om åtgärder? Vidare säger Hartikainen:  "Dessutom litar vi på forskningen som visar att det sämsta man kan göra är att ta en elev från sin invanda miljö". Det han missar där är att det var precis det de gjorde när de stängde ner de särskilda undervisningsgrupperna och det är precis det som vi nu ser konsekvenserna av...

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0