Tillfälligt slopad karensdag?

Blev ordentligt irriterad (läs: hederligt förbannad) när jag läste Aftonbladets debattsidor i söndags (6/9).

Bakgrund i korthet:
Lärarförbundet vill ha tillfälligt slopad karensdag för att minska smittspridningen av svininfluensan. De menar att det i längden finns samhällsekonomiska vinster om en slopad karensdag får fler att stanna hemma tidigt. Sveriges kommuner och landsting tror å andra sidan att en slopad karensdag skulle ha en marginell betydelse för att minska smittspridningen. På debattsidorna i söndags ska sen en "expertpanel" bestående av tre personer utse en vinnare av debattörerna.

Så långt allt väl.

Det som retar mig så fruktansvärt är uttalandet som Jonna Bergh, chefredaktör för tidningen Glamour (!), gör:
"Man blir orolig när det antyds att det finns sjuka lärare som tvekar om de ska stanna hemma eller ej. Att bry sig mer om sitt bankkonto än om elevernas hälsa är aldrig okej"

(här är en varning till känsliga läsare på sin plats, risken är stor att det dyker upp ett ovårdat och onyanserat språk)

I vilken värld lever den bruden i??? Herregud! Som om det vore ett medvetet val att utsätta elever för en risk... I de flesta fall handlar det om att man faktiskt inte har råd att förlora inkomst, inte ens för en dag! Det handlar inte om att sätta sitt bankkonto före eleverna, det handlar om överlevnad! Som lärare, fritids- och dagispersonal m.fl. träffar man många, många barn/ungdomar i sin vardag och det kan bli mer än en karensdag på samma lön om man har otur och om vi skulle vara hemma när vi är "lättare" sjuka. Istället tar vi två alvedon och går till jobbet. Men det är klart, det uttalandet kan ju hon göra som sitter på sitt fisförnäma kontor med några få medarbetare och ett fett bankkonto som inte märker nån skillnad om hon är sjuk eller inte. Åh, vad arg jag blir!! För att tala klarspråk med damen i fråga så inte bara antyds det att lärare jobbar fast de är sjuka, det händer också, ofta! Och det gör de för att de inte har så mycket annat att välja på.

En av de andra "experterna" är Björn Eriksson (ni vet han, f.d. rikspolischefen) som säger att han inte förstår argumentet att just lärare skulle vara särskilt utsatta och frågar sig om inte situationen är lika för poliser, kärnkraftstekniker osv. Men det är väl klart att det är!!! Och för affärspersonal, busschaufförer, vårdpersonal och alla andra som träffar många människor i sitt yrke. Naturligtvis! Men de har väl ändå egna fackförbund som kan föra deras talan. Det ska väl inte lärarförbundet göra??

Två insikter om mig själv som jag gjorde under processens gång:
1. Varför blir jag så arg? Jo, därför att jag känner mig personligen kränkt av Jonnas uttalande, jag är ju lärare.
2. Eftersom Aftonbladet slog upp hennes citat så stort så har jag antagligen reagerat precis som de ville...  ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0