En liten kepsdiskussion...

Läser i gårdagens aftonblad (4/4-10) om en rektor som slagit en elev för att denna haft keps på sig inomhus i skolan. Rektorn erkänner att hon slagit men blir inte dömd till misshandel eftersom det inte är bevisat att slaget orsakat så stor smärta att det kan klassas som misshandel.. Om detta kan man ju säga mycket men jag tänkte hänga kvar vid kepsen. Kepsen är ett hett diskussionsämne inom skolans värld idag.

Jag vill direkt säga att jag tillhör dem som tycker att kepsen idag är ett klädesplagg, en accessoar vilken som helst. Men det har egentligen inte med saken att göra. Det som retar mig är inte kepsens vara eller inte vara, utan hur diskussionen faktiskt lever kvar. Det är flera år sen jag hörde den för första gången men den är fortfarande lika het. Och den dubbelmoral som lever bland skolans personal...

När det gäller problem av olika slag med elever ser skolan gärna att problemen är av uppfostringsart och liknande. I samma mening sägs då ofta att det är inte skolans ansvar att fostra barnen, det måste föräldrarna göra. När vi sen kommer till kepsarna är det plötsligt skolans ansvar att tala om att det inte är okej att ha den på sig inne. Är inte keps/mössa ett föräldraansvar längre?

Något annat som upprör mig en aning är att vi har på de allra flesta skolor till och med ordningsregler där det står att man inte har keps på sig inomhus. På samma ordningsregler får man ofta leta förgäves efter nånting där det står att vi inte behandlar andra människor kränkande. Min slutsats blir att det är viktigare att lära eleverna att kepsen ska av inomhus än att lära dem att vi inte kränker andra människor.. Rätt eller fel?  Jag tror inte att skolorna menar så men jag kan lova att eleverna uppfattar det som inte skrivs också. Och faktum kvarstår: kepsen påverkar inte inlärningen. Däremot blir den ett utmärkt förmål att gräla om och att verkligen visa att vi är "vi" och "dem" i skolan...

Kommentarer
Postat av: Hilde

Du skriver så bra Carola. Det handlar inte om att det ska vara en kamp mellan eleverna och lärarna. Vem vinner utan det ska bli ett samspel så eleven kan få så mkt verktyg som möjligt att klara av "verkligheten" där ute. Och vad har kepsen med det att göra. Jag personligen gillar inte kepsen vid matbordet, men i frågan om inlärning i skolmilön så har den inget med intelligensen att göra. Då är det bättre att lägga krut på alla dessa mobiltelefone som ungdomarna gjort sig beroende av och även vi vuxna.

En keps är inte värt att få en örfil av. Och även om ungdomen uppvisar en "dålig" attityd så har inte vi vuxna rätt att dömma.

Rätt eller fel är en värderingsfråga och kan säkert disskuteras till oändlighet. Det handlar också om mänskliga rättigheter. Fokusera på det som är viktigt så kommer världen att bli ett bättre ställe.



Fortsätt skriv Carola, du har så mycke visdom som du behöver förmedla vidare. Tack! <3

2010-04-09 @ 18:22:49
URL: http://www.inrevisdom.blogspot.com
Postat av: Carola

Ja, skolans uppgift är att förbereda för det vuxna livet och ett samtal om "passande" och "opassande" ställen att ha keps tycker jag kan vara på sin plats. Men skolan är elevernas, vi lärare är där för deras skull, inte tvärtom..

Sen kan vi diskutera i tid och evighet om rätt och fel men utgångsläget måste vara förberedelse för vuxna livet och det vi vill är väl att våra ungdomar ska växa upp till ansvartagande, lyckliga vuxna. Inte med ett hat till vuxenvärlden...

Och apråpå rektorn som slagit till en elev som bar keps inomhus så blir man ju fundersam när skolan anordnar en tävling där elever kan vinna kepsar och sen blir så upprörd när de använder den i skolan..

Och jag håller helt med dig, mobilerna stör undervisning och inlärning, där borde det göras mer. Vi som är vuxna nu är inte uppvuxna med mobiler som dagens ungdomar och ändå beroende av dem så hur ska det bli för de som växer upp med dem idag.. Bara en undran :-)

2010-04-09 @ 19:51:59
URL: http://c

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0