Jag har en teori

Som arbetslös har jag "förmånen" att gå ut och vikariera lite här och lite där. Något som slår mig varje gång och som har gnagt i mig ett tag är att eleverna är otroligt oroliga. Från början såg jag det bara på högstadiet och trodde det berodde på att ungdomarna där är i en känslig ålder och det har alltid varit "stökigare" där. Men allteftersom började jag tänka på att det har krypit ner i klasserna och nu i vår när jag har varit ute och jobbat har jag börjat "studera" och "lyssna in mig" på vad det kan bero på och nu har jag en teori. (De som känner mig sitter nog och ler nu, "jaha hon har en teori, som om det skulle vara nåt nytt" *L*) Jag är fullt medveten om att det naturligtvis inte är hela orsaken, men kan inte låta bli att fundera på om det inte har större påverkan än vad vi vill tro. Kan tillägga också att när jag skrev mitt examensarbete var det här något som kom upp bland de elever vi intervjuade och som till sist hade hamnat på IV.

Allt i skolan styrs av pengar, det vet vi allihop och en konsekvens av detta är att klasser slås ihop, delas, byter vuxna och klassrum osv. Ibland, om man har otur så sker detta med en och samma klass inför varje läsår.. Träffade en klass häromveckan som gick i 4an och som blivit delade och ihopslagna inför varje läsår. De hade haft turen att "bara" ha två lärare under tiden.. En annan klass börjar 3an till hösten och hade en lärare i ettan, en annan i tvåan och får nu en tredje till trean.. Pratade med en elev i åttan som hade haft fem olika lärare genom sin skolgång så här långt...Jag har många fler exempel som liknar de här ovan men jag tror ni förstår min poäng.

Jag är medveten om att ibland så byter lärare skola, slutar osv och eleverna får byta men för det mesta beror faktiskt den här bristen på kontinuitet för eleverna på skolledning och/eller politiken (jag vet inte vilket) Och jag vet att elevantalet styr och en massa andra omständigheter som skolledning alltid säger att man inte kan göra nåt åt. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om man inte kan ha lite bättre framförhållning. Vi vet ju långt i förväg ungefär hur många elever vi kommer att ha i klasserna, plus/minus några.

Jag börjar bli arg känner jag, eleverna flyttas runt som några brickor i ett spel och att det inte skulle få konsekvenser för dem tror jag är en vuxen konstruktion av sanningen. Barn är beroende av trygghet och kontinuitet och att de skulle klara av alla dessa förändringar utan att det märks på dem är ju löjligt.. Alla som jobbar inom skolan, och säkert fler, vet att alla lärare jobbar på olika sätt även om målet är detsamma och att det tar tid för en lärare att jobba in klassen så att den fungerar. Nu är det många klasser som bara får "injobbningsfasen" men inte tryggheten och kontinuiteten som är meningen ska följa efter den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0