Kvällstidningar

I min familj köper vi Aftonbladet nästan varje dag. Mycket pga sporttokig son som absolut vill ha sportbladet varje dag. Men nu för tiden, trots mitt enorma välmående, kan jag inte läsa tidningen en enda dag utan att bli irriterad i bästa fall. Vanligast är att jag faktiskt blir riktigt arg... Varför undrar ni säkert :) Jo, det som retar mig oftast är själva texterna. De är oftast ofullständiga och vinklade. Jag trodde att journalister skulle vara opartiska. Dessutom trodde jag att det skulle gå att läsa artiklar utan alltför mycket förkunskaper men så är oftast inte fallet. Om vi tar sportbladet t.ex. så var det en hockeyspelare som blivit skadad under match, en spelare som var viktig för sitt lag och i artikeln spekulerades om han skulle kunna vara med i följande match. I artikeln hade en kvinna, som nämndes vid namn, uttalat sig att hon trodde att han skulle spela men säkert kunde hon inte säga eftersom det inte var hon som tog ut laget. Jag läste och en fråga ringde i huvudet efteråt: Vem är denna kvinna?? En tränare, lagledare, läkare, sambo, nån i publiken? Eftersom hon uttalade sig om spelaren kan jag tycka att hennes uttalande borde vägas mot hur insatt hon faktiskt var...

Och hur sätter man rubriker egentligen? Jo, jag fattar att man vill ha så många läsare som möjligt men nån gräns får det väl ändå vara.. I lördagens aftonblad kunde vi läsa om en familj på Island. Rubriken var: Annika, 46: Vi är instängda. Jag läste och förfasades över att hennes familj var instängda mellan en raserad väg och askmolnet. Efter en stund började jag granska bilden på familjen lite närmare och det var då det slog mig... Hur kunde aftonbladet komma dit och knäppa kort på dem om de var instängda?!?! I det läget var jag tvungen att läsa hela artikeln och då framgick det att familjen valt att stanna för de hade djur på gården men varit evakuerade och hade fyllt frysen osv. Så hur kan man välja rubriken "instängda" när det är familjens eget val.. I min värld betyder instängda att man är fast någonstans mot sin vilja..

Och apråpå vulkanutbrottet på Island som har lamslagit i stort sett hela flygtrafiken och folk sitter fast lite varstans över världen utan att ta sig hem, vad väljer Aftonbladet att ha på framsidan igår? Jo, där kan vi läsa om kungahuset och om Jonas Bergström okända dubbelliv... suck... "På dagen-hängiven jurist och prinsesspojkvän. På natten- populär partykille på Stureplan" Suck igen... Det är rör sig om en ung kille i överklassen, är det inte ganska vanligt att de är populära partymänniskor på Stureplan? Eller? Vidare kan vi läsa att på bordet framför honom står champagne och vodkadrinkar. Och?, säger jag bara, och? Han är myndig, han har egen inkomst, hur kan det vara av allmänintresse att han dricker alkohol? För övrigt tycker jag också att tidningar borde låta dem lösa sina bekymmer i fred, tids nog får vi nog veta hur det går för dem..

Jag skulle kunna ge hur många exempel som helst men väljer att inte skriva fler, jag blir bara irriterad - om igen ;) Observera dock att det naturligtvis inte bara gäller aftonbladet, jag har ju läst andra kvällstidningar också och det är ju precis samma sak. Och nöjessidorna förresten, är det information från nöjessverige eller bara skvallersidor nu för tiden?

Bara att konstatera alltså att jag är en bakåtsträvare som vill ha tillbaka en dagstidning där man får information om nyheter tillsammans med fakta och där jag slipper läsa om vad alla kändisar har för sig utanför sitt artisteri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0