"Dödens pendel"

av Jonas Moström

Det är här ett boktips som egentligen inte är ett boktips utan ett författartips :)

Jag läser mycket deckare men det här är bland det bästa jag har läst i den vägen. Jonas Moströms böcker om kommissarie Johan Axberg utspelar sig i Sundsvall och är en fristående serie av, än så länge, 4 böcker. De är helt enkelt strålande :) En miljöbeskrivning av Sundsvall som ger mig en klar bild av hur det ser ut där utan att för den delen bli "för mycket". Karaktärerna är trovärdiga. Axberg själv är "en man i sina bästa" år med precis så tilltrasslat privatliv som bara en kommissarie kan ha :) Erik Jensen, en läkare på Sundsvalls sjukhus, är en god vän till Axberg som också blir intrasslad i hans pågående fall. Mördaren är plötsligt ingen jag kan avsky utan en person som jag upptäcker att jag bryr mig om eftersom perspektivet växlar böckerna igenom. Att böckerna därtill är lättlästa och otroligt spännande gör ju inte saken sämre :) Och trots att intrigen stegras långsamt blir böckerna aldrig någonsin tröga att läsa, något som jag ibland kan tycka brister hos andra författare.

Kan bara starkt rekommendera dem och lägg namnet på minnet, jag är övertygad om att vi kommer att få läsa mycket mer av Jonas Moström :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0