Beslut

Jag måste sluta röka. Eller egentligen måste jag inte men jag väljer att göra ett försök eftersom jag vill fortsätta leva. Jag har haft rökhosta i 8.5 år och jag har haft ljud på lungorna i drygt 4 år som visar att jag är rökare. Jag vet att det är såhär och jag har inte rökt många cigaretter de senaste 4 åren utan att tänka tanken att jag måste sluta. Men ändå fortsätter jag. Det är så lätt att skjuta upp beslutet och bara fortsätta i gamla mönster därför att det är lättaste vägen. Försöka förtränga att det är som det är och fortsätta skämta om hostan osv. När barnen tjatar så säger man bara att ja, ja, jag ska och hoppas att de nöjer sig med det. Men innerst inne vet jag att de bara slutar prata om det för de vet att jag blir irriterad.

Så vad gjorde då att jag kom fram till att det är dags nu? Jo, jag har en älskad sambo som berättade om sin oro för mig. Han har hört hur jag låter på morgonen, han har hört pipet i mina lungor och han har hört hur jag ibland får svårt att få luft. Han delade med sig av oro och sina erfarenheter av att ha sett konsekvenserna av rökning på nära håll. Han lät mig inte skratta bort det, han lät mig inte komma undan och jag lyssnade på hans oro. När han så sa att jag har Noel, Leon och Theo, mina älskade barnbarn, att tänka på också blev det plötsligt påtagligt och jag förstod äntligen att jag inte har något val. Jag vill att de ska ha sin mormor/farmor i livet så länge det bara är möjligt. Jag vill vara med och se dem växa upp och jag vill såsmåningom också bli gammelmormor/farmor. Jag vill vara med.

Jag har för länge sedan analyserat min rökning och skulle röka ca 4 cigaretter om dagen om jag bara rökte när jag var röksugen. En på morgonen, en efter lunch, en efter kaffet på eftermiddagen och en innan jag lägger mig. Resten då? De andra 10-11 st? Det är alla belöningscigaretter eller rastlöshetscigaretter. Jag belönar mig med en cig när jag har lagat mat, plockat undan, tvättat, diskat osv osv. På jobbet förekommer flera belöningscigaretter. En och annan cig röker jag när jag inte vet riktigt vad jag ska göra, är lite rastlös eller bara behöver komma ifrån en stund.

Jag måste ha en plan om jag ska klara av att sluta. Jag tror inte att jag bara kan sluta med en dålig vana utan måste nog ersätta den med en ny :) Den planen måste dessutom vara noga uträknad och inte lämna något åt slumpen eftersom jag vet att så fort jag börjar tvivla, det blir jobbigt eller jag inte vet exakt hur jag ska göra kommer jag att gå ut och röka. Lättaste vägen ni vet.. Planen måste innehålla flera delar: Hur jag håller magen igång utan cig, vad jag ska belöna mig med, vad jag ska göra när jag blir rastlös, hur jag ska undvika att gå upp 15 kg i vikt och framförallt: Vad jag ska göra istället. Om jag gör upp en plan, en riktig plan, vet jag att mina chanser att klara det ökar väsentligt. För om jag ska göra ett försök så vill jag ta mig sjutton lyckas också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0