Lite nya perspektiv kanske?

Det här är säkert något som alla har sett på någon facebookstatus:

Först får vi inte sjunga nationalsången på vår nationaldag, sen ska vi döpa om jullovet till vinterlov för att alla inte firar jul (dom som inte firar kan väl skita i lovet och gå i skolan då) sen får vi inte heller ha julmat i skolorna för att alla inte äter och firar jul, våra barn får inte gå utklädda som julgris i lucia tåget för då är dom rasistiska (får dom vara pepparkaksgubbar?) och har vi en svensk flagga då ska vi inte tala om hur rasistiska vi är, vad händer härnäst ska vi döpa om Sverige till Muslimia? VAD FAN HÄNDER MED SVERIGE? NU FÅR DET FAN VARA NOG!! Jag är inte ett dugg rasist men va fan- ni kommer till Sverige då får ni acceptera våra traditioner!
Är du lika less på skiten som jag skicka vidare och få högre folk att inse vad som händer med vårt land och att vi inte tycker om det!!

Jag trodde jag kunde låta det passera men ni känner ju mig: Det går inte, jag måste bemöta det :)

1. Vem säger att vi inte får sjunga nationalsången på vår nationaldag?
2. Har vi bytt namn på jullovet? (Vilket i och för sig inte är någon dum idé eftersom det heter sommarlov och höstlov) För övrigt kan de elever som inte firar jul inte gå i skolan under lovet eftersom lärarna är lediga.
3. Finns det verkligen skolor som tagit bort julmaten?
4. Hur många barn har ni sett utklädda till grisar i luciatåget?
5. Vad jag vet får vi ha svenska flaggor hur mycket vi vill bara vi inte använder dem i rasistiskt syfte. Vilket för övrigt gäller fler saker än bara flaggan.
6. Varför skulle Sverige döpas om till just Muslimia? Är muslimer de enda som firar våra helger på ett annorlunda sätt?

Är det ingen som har funderat på varför de kristna värderingarna plötsligt är värda så mycket så fort det blir tal om några förändringar? Trots att människor i vanliga fall inte är ett dugg kristna. Varför är det alltid ett hot så fort man börjar prata om förändringar? Jag tycker också att människor som flyttar hit ska "ta seden dit de kommer" men lite humana kan vi väl vara. Jag har inga problem med att kalla jullovet för vinterlov t.ex, varför går det prestige i det? Vi har i alla tider (även innan invandringen) haft människor som har varit exkluderade från vissa saker i vår tradition, tex Jehovas vittnen som inte firar jul och lucia. Betyder det att vi har "rätt" och de har "fel"? Betyder det att vi i Sverige ska frångå vår religionsfrihet? Betyder det att eftersom vi alltid har exkluderat folk så är det okej att fortsätta med det? Eftersom jag själv inte är religiös har jag inga problem med att frångå vissa kristna drag i våra traditioner i offentlig miljö, vad jag gör och vad jag firar hemma är ju fortfarande min ensak. Jag har inget behov av att påtvinga andra vad jag tycker är bra eller att  "alla andra" ska göra likadant som jag. Vad är ni så rädda för?

För övrigt vill jag bara tillägga att innan man ger uttryck för såna här åsikter kanske man ska fundera på varifrån det kommer och kanske, kanske borde man fundera lite till på vad som faktiskt står :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0