Välj inte ett beteende om du inte kan stå för konsekvenserna

Känner att jag bara måste skriva av mig lite angående kungens vara eller inte vara på strippklubb. Jag är såååå trött på alla skriverier i kvällstidningarna. Jag förstår helt enkelt inte hur man kan skriva om samma sak så länge… Bröllop, uppbruten förlovning, strippklubb, kriminella polare mm. mm. Kungafamiljen är verkligen uttjatat nu.

Trots det ovanstående har jag åsikter om de eventuella besöken på strippklubb och det retar mig. Skulle vara mycket enklare om jag inte orkade bry mig. Men jag har faktiskt högre krav på kungen än på vanliga ”Svenssons”. Han vet precis vad som krävs av honom, hela hans uppväxt har varit präglad av förståsigpåare som talat om för honom hur han ska bete sig och vad som är bra respektive dåligt. Återigen: Han vet precis.

”Men han är ju bara människa han också, trots att han är kung” Ja, jag vet det. Men inte alla vanliga människor måste gå på strippklubb bara för att de är människor. Inte alla känner ett behov av det heller så varför skulle hans behov vara så stort bara för att han är kung? Och varför han har ”rätt” att agera utifrån sitt behov i så fall? Varför lyder inte han under samma moraliska lagar som vi andra? Och varför i hela h-e ljuger han om det? Är han man nog att gå på strippklubb (läs med en viss ironi) borde han kunna vara man nog att stå för konsekvenserna också!

Okej jag kan också, i mina snälla stunder, tycka att det inte är så farligt om han gått på strippklubb. I mina snälla stunder skrev jag. I de stunder jag inte tänker på vilka signaler han sänder till ungdomar som har föräldrar som försöker lära dem att de ska stå för det de gör. I de stunder jag inte tänker på vilket intryck han ger av Sverige. I de stunder jag inte tänker på hans familj och vilken skada han åsamkat dem.

Jag tycker det här liknar överklassfasoner. För många gånger ser vi överklassen ge prov på att om man har tillräckligt mycket pengar kan man bete sig hur som helst och man behöver inte stå för det heller. Pengar köper tydligen allt. Och det retar mig. Och en lögnare är alltid en lögnare även om han säger att han inte ljuger och är klädd i fina kläder.

Nej, jag hade högre krav än så på vår kung. Vill han vara en ”vanlig” människa får han nog snällt avsäga sig kungarollen, sluta leva på våra skattepengar och börja arbeta som vi vanliga människor också. Så får vi se sen om han har råd att gå på fler strippklubbar. (Det sista är skrivet med glimten i ögat för er som inte förstod det på en gång :) )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0