Tiltad och fixerad.

Man skulle kunna kalla mig för många saker men någon "Fröken Lagom" är jag definitivt inte. När jag ska göra något, gå in för något, så blir det alltid 110%, eller inget alls. Att göra något på en lagom nivå ligger helt enkelt inte för mig. Eller så ska jag vara så ärlig direkt och säga att jag inte klarar av lagom :) Så när jag nu skulle gå ner mina 4 sluta-röka-kilon så är inte heller det något undantag. Tack och lov har jag en sund sida också som ibland slår till och säger: Nu får du faktiskt ge dig Carola, nu är det nog. Det har hänt nu och antagligen tycker min omgivning att det är bra :P

I 5 veckor nu har jag ätit GI-kost och tagit minst en 30 minuters promenad varje dag. Man kan då tycka att jag skulle minska i vikt men icke. Jag gick ner 1.5 kilo till en början men nu har jag ökat 1 kilo igen. Och vet ni vad? Idag klev den sunda sidan fram och från och med nu skiter jag i det! Jag börjar bli helt tiltad och fixerad vid vikten. Hela dagar blir förstörda för att vågen står still eller visar ett halvt kilo mer än jag vill och det är ta mig sjutton inte hälsosamt. Jag kliver på vågen flera gånger om dagen för att visa att jag inte alls har gått upp mer i vikt och blir förvånad över att jag inte har gått ner. Allt kretsar kring hur mycket jag väger och vad jag stoppar i mig. Tiltad och fixerad. 

Jag har runkeeper på min telefon och den visar hur långt jag har gått, hur fort jag går en kilometer på i genomsnitt och hur många kalorier jag har bränt. Jättebra! Till en början... Men fröken lagom kommer inte fram här heller så hur mycket jag än försöker inbilla mig att jag har den på för att se hur långt jag har gått så vet jag ju att jag har den på för att kunna öka tempot lite till för varje promenad. Jag kan alltså inte ens ta en promenad utan att tävla med mig själv. Den sunda sidan av mig förstår ju också att förr eller senare kommer det ett misslyckande eftersom ingen människa kan gå fortare och fortare hela tiden, det finns ju en gräns för hur fort man kan gå liksom. Återigen tiltad och fixerad.

Det som stör mig med min kropp just nu är att magen är "plufsig". Så nu har jag en ny plan och nu får ni väl sucka lite och tänka: Jaha ja, nu har hon en plan igen :) Så här ser den ut i alla fall:
- Jag ska fortsätta att äta GI-kosten eftersom jag mår så mycket bättre av den. Äntligen fungerar min mage! Och jag märker direkt när jag ätit för mycket socker eftersom magen blir som en ballong och det känns som tarmarna inte får plats. Känns som tusen nålar. Och först nu kommer jag på att så var min mage ofta, ofta förut. Jag har tappat räkningen på alla gånger jag fått sådär ont efter att jag har ätit och har inte försått vad det beror på. Nu vet jag. Dessutom äter jag så mycket god mat nu för tiden att det är värt det bara därför. Måste bara upprepa att jag fuskar ibland och det kommer jag fortsätta att göra.
- Vågen åker inte ut, men jag kommer inte att titta på den (eller stå på den) mer än max en gång/14 dagar. Ofta, tycker säkert ni men lite koll måste jag ha ändå :D
- Promenaderna fortsätter. Men utan runkeeper för jag vet ju att när jag jobbar går jag 3.3 km och på lediga dagar går jag 4.6 km. Jag fortsätter så ett tag. Varför? Ja, inte för att gå ner i vikt utan för att jag mår så otroligt mycket bättre när jag rör på mig och för att jag är piggare.
- Så har vi nu den "plufsiga" magen kvar... Jag lägger på en övning för magen och en för ryggen så får vi se om det ger resultat. Annars återkommer jag väl med en ny plan, ni känner ju mig nu :)
- Till sist så måste jag ställa om mitt huvud på vad som egentligen är min idealvikt, tror att min hjärna spelar mig ett spratt när jag tror att den är på 58-60 kilo. Det var nog när jag var yngre kanske om det nånsin har varit det. Kan ju vara en tiltad och fixerad idealvikt. Jag är ju trots allt 170 cm lång.

Väl mött igen snart, förhoppningsvis lite mindre tiltad och fixerad :)

Kommentarer
Postat av: Eva

Du är förvisso en klok dam som jag har sagt förr. Jag går ungefär 6-8 km varje morgon när jag är ledig men jag går inte ner mer nu så jag måste nog ändra träning om jag ska minska mer. Kanske öka till småjogg. Har ändå minskat en strl och 8 kg sedan augusti och det känns bra. Svårare att tappa vikt ju äldre man blir. Kram Eva.

2012-04-10 @ 06:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0