Att lura sig själv

Nu är det några dagar sen jag skrev och egentligen är det nog ett bra tecken att jag inte har haft så stort behov av att skriva av mig. Det har gått bra med rökningen, eller att låta bli. Såklart har det varit några tillfällen som varit jobbiga och några tillfällen som varit riktigt jobbiga men det har gått bra. Jag vet ju att det inte skulle smaka lika nu men ibland så önskar jag att jag kunde röka en cigarett varannan dag eller så bara för att röka. Låter helt sjukt men så är det. Jag är nu i den fasen där jag har trillat dit alla andra gånger jag har provat att sluta. När jag inte längre kämpar med nikotinet utan kan lura mig själv att tro att det är jag som bestämmer om jag vill röka eller inte.
Jag lurar mig själv stegvis:
1. Nu när jag är fri från beroendet väljer jag att röka en cig på kvällen. (som en belöning) Självklart kan jag hålla mig till en cig om dagen. Så går några dagar...
2. Nu när jag rökt en cigarett varje kväll och verkligen visat att jag klarar det kan jag ju röka en på morgonen också. Den som är såååå god. Så går några dagar till... (Kanske nån vecka beroende på hur mycket jag skäms för att tala om för folk att jag har rökt)
3. Nu när jag ändå har rökt en på morgonen kan jag ju lika gärna röka en till mitt på dagen, men BARA idag såklart. Och på det sättet går det några dagar till...
4. Och när röksuget så sätter in igen kan jag ju fortsätta att lura mig själv några dagar/en vecka sen börjar jag röka igen för jag har ju ändå redan förstört allt.

Så eftersom de jobbigaste situationerna de senaste dagarna har varit i bilen på väg hem från jobbet, eftersom jag brukade röka i bilen då, så får mitt beslut bli att jag helt enkelt låter bli i fortsättningen också. Igår morse glömde jag ta ett halvt nikotintuggummi efter frukost och det går långa stunder på dagarna då jag inte ens tänker på att jag är rökare så egentligen är beslutet enkelt.

Kramar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0