Dag 7: Summering

Idag har det gått 7 dagar som rökfri och jag trodde nog inte att det skulle gå. Eller jo, jag har känt mig bestämd men när man har försökt så många gånger som jag har gjort tidigare så finns ju tvivlen där hela tiden. Här följer en liten lägesrapport:
Kris: Har inte uppstått någon jättekris och jag har inte behövt använda vare sig portionssnus eller varvet runt skolan.
Kortsiktig belöning: Har funkat bra. Många gånger har det här med frukten varit om inte avgörande så otroligt viktigt.
Långsiktig belöning: Sååå länge har jag inte hållt uppe än :)
Hälsa: Vågen stod på 63.2 i morse vilket är precis lika som för en vecka sen. Promenaderna har inte fungerat, har varit ute tre gånger bara och det var inte vad jag bestämde. Det har inte fungerat därför att jag inte har planerat in dem. Kan jag skylla på att vi började måla hallen? Nej, förstod väl att det inte gick :) Att dricka mycket vatten har fungerat sådär. Bättre än förut men inte bra. Magen har jag hållit igång genom Activia yoghurt vilken varmt kan rekommenderas. Vi har varit duktiga med matvanorna också, ätit mycket grönt och frukt.
Hjälp: Den här biten har fungerat jättebra. Min sambo har varit helt otrolig fast han också har slutat röka/snusa. Min dotter skickade ett mess första dagen som jag har sparat och tittar på när jag tvivlar på mig själv, vilket är ganska ofta. Fotografierna på barnbarnen sitter på kylen och det har jag tittat på fler än en gång. Min yngsta son har haft en stor portion förståelse. Vid mer än ett tillfälle har jag blivit irriterad och först blir han arg tillbaka sen ser jag hur han tänker efter och så backar han och suckar lite. Min äldste son som slutade samtidigt har jag haft mycket hjälp av. Vi har pratat många gånger i telefonen om hur det har gått och hur det känns. Alla ni som har läst min blogg och kommenterat på face har varit ett otroligt stöd. Känner mig verkligen lyckligt lottad som har er! Jag kan nog komma att behöva er ett tag till :)
Svårast efter de första 7 dagarna: När jag är ensam hemma, helt klart. Då tänker jag på det mycket mer än jag gör annars.
Vad har varit lättast: Lättast vet jag inte men det som förvånar mig mest är att morgoncigaretten var så lätt att ge upp.
Mest nöjd med: Att jag faktiskt har gjort det! När jag har hållt uppe förut så brukar det här med att lura mig själv komma in i bilde efter ungefär den här tiden. Ni vet: Kan ju bara röka en cig, måste prova bara för att se hur det smakar osv. Men de tankarna har inte slagit rot i mitt huvud den här gången. De dyker upp men jag vet ju att det inte förändrar något om jag röker en cig till. Det kommer ju bara ett tillfälle till när jag bara ska röka en cig, osv.
Mest stolt över: Jag är jättestolt över mig själv men absolut stoltast är jag över min sambo som står ut med mig och över min son som har kämpat mycket mer än vad jag har gjort. Eller i alla fall så gör han en helt annan kamp än den jag gör.

Jag tänker inte slappna av i min kamp eller sänka garden än. Det är alldeles för tidigt. Idag har jag köpt mörk choklad som jag (efter tipset) från min dotter ska ta med mig till jobbet på måndag för där har jag inte gjort upp någon plan. Jag har också bestämt att det är dags att slänga de där cigaretterna som jag har liggande i en ask. Tillhör dem som måste veta att jag kan röka om jag vill. Klarar inte av att veta att jag är helt utan cig. Men nu är det dags tycker jag. Jag kan ändå. Jag väljer att vara utan. 

Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0