Fler förändringar

Okej, 4 kilo verkar vara den bestående viktuppgången i min sluta-röka-process. Det är väl inte världsmycket men byxorna spänner och jag antar att det inte beror på fukt i garderoben :) Och jag vet att flera som läser det här tycker att jag gnäller i onödan osv men jag påstår inte att jag är överviktig. Allt jag säger är att jag inte trivs nu och jag känner mig plufsig helt enkelt och någonstans tycker jag väl att det är bättre att ta tag i det innan det blir för mycket. Så för ett par veckor sedan föddes idéen om att försöka förändra kosten på andra sätt än det jag redan gjort för att att åstadkomma ännu en förändring på vikten och denna gång åt rätt håll :) 

Jag har inte hittat nån universalmetod utan har helt enkelt börjat äta GI-inspirerad mat. Att jag valde det har flera anledningar. Min dotter, svärson och svärdotter äter det här så jag började läsa om det. När jag (vi) äter snabba kolhydrater förvandlas det till socker i kroppen (det visste jag naturligtvis redan) och för att få ner sockernivån i kroppen producerar den insulin (vilket jag också visste) men det som fick mig att verkligen haja till och som jag inte hade en aning om förut var att insulin är ett hormon som binder fett. Så ju mer kolhydrater vi äter (åtminstone jag är uppväxt med att ha lärt mig att vi ska äta mycket kolhydrater) desto mer insulin producerar kroppen och med det lägger vi på oss det fett vi också har stoppat i oss. Nu vet inte jag om min förklaring blev så glasklar men för mig blev det logiskt vilken kost jag skulle rikta in mig på. Att jag sedan älskar alla grönsaker och andra konstigheter (som matvete, bulgur osv) gör ju valet ganska lätt. Nu inbillar jag mig inte att bara maten kommer att göra att jag går ner i vikt så jag har verkligen ansträngt mig för att komma ut på en promenad varje dag ocksåm hur trött jag än är. Tack och lov har jag varit frisk en vecka nu :)

Att förändra kosten när man har kräsna barn kan ju tyckas besvärligt och det har väl alltid varit min ursäkt för att inte ändra på något men det är faktiskt inte svårt alls. Här hemma låter vi dem äta det de är vana bara. Vi skriver en matlista som vanligt och så utgår vi från den. Om det står köttbullar så äter vi det. Kokar pasta till barnen som vanligt medan vi fixar ett annat tillbehör bara. Själva matlagningen blir inte avancerad alls, hur svårt är det att koka lite pasta eller några potatisar bara? Personligen har jag fått en nytändning när det gäller att laga mat på köpet liksom. Men för att underlätta för er som inte riktigt förstår hur jag menar och för min mamma som var intresserad men som inte riktigt orkade fundera tänker jag nu skriva upp vad vi har ätit i veckan så kommer ni att se att det inte alls är så krångligt :)

1. Fisk i ugn med en påse färdig fiskgratäng på. Runt fisken la vi broccolibuketter. Det serverade vi med matvete, wokgrönsaker, fetaost och coleslaw (som kanske är det godaste som finns)
2. Stek (som vi gjorde i lergryta), bulgur blandat med wokgrönsaker, coleslaw, fetaost och bearnesås. Till förrätt åt vi en avokadohalva med svartpeppar, keso och romcaviar.
3. Köttbullar med grönsaker i ugn: Paprika, röd lök, färska champinjoner, zuccini och fetaost.
4. Köttfärslimpa med wokgrönsaker i ugn. Sallad (sallad, tomat, gurka, majs och fetaost)
5. Fisk med purjolök, broccoli, ost och grädde i ugn. Serveras med matvete, sallad och coleslaw.
6. Stekt kassler med grönsaker i ugn (se ovan)
7. Hamburgetallrik: Hamburgare med alla tillbehör utom bröd och pommes frites. Istället blev det de numera populära grönsakerna i ugn spetsade med vitlök.

Ofta räcker det med att äta sallad eller wokgrönsaker till. Men coleslaw måste jag bara rekommendera för det är verkligen suuuuupergott!


Steken med alla tillbehör :)

Tack för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0